همكاری وزارتخانه های علوم و دفاع موجب اقتدار ایران شده است
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'كامران دانشجو' روز سه شنبه در نشست مشترك وزرای علوم و دفاع با روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارك های علم و فناوری كشور گفت: اگر در طلب اقتدار كشور هستیم باید به دانشگاه ها و توان دانشگاهیان خود اعتماد كنیم.

وی از تعامل میان وزارتخانه های علوم و دفاع به عنوان یكی از نمونه های موفق همكاری میان بخشی یاد كرد و از وزارتخانه های نفت، نیرو و جهاد كشاورزی خواست تا تعامل و همكاری خود با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها را تقویت كنند.

دانشجو ادامه داد: تاكنون پروژه های دفاعی به ارزش 38 میلیارد و 500 میلیون تومان در دانشگاه ها به اجرا درآمده است كه این میزان باید به 300 میلیارد تومان برسد.

وی از انعقاد قرارداد پژوهشی میان زیرمجموعه های وزارت علوم و صنایع كشور به منظور ساخت هواپیمای مسافربری 100 نفره خبر داد و گفت: قرارداد ساخت این هواپیما به مبلغ حدود 150 میلیاردتومان منعقد شده و باید طی سه تا پنج سال آینده به مرحله بهره برداری برسد.

وزیرعلوم خاطرنشان كرد: در هدف گذاری های انجام گرفته باید نیمی از تحقیقات دانشگاه های كشور در راستای افزایش توان دفاعی كشور به كار گرفته شود كه خوشبختانه الان در این مسیر در حال حركت هستیم.

وی افزود: نزدیك به 53 مركز دانشگاهی و پژوهشگاهی در همكاری های دفاعی مشاركت دارند و حدود 600 پروژه دكتری در این راستا تعریف شده است كه البته این شروع كار است و باید در سال 91 بیش از دو هزار پروژه دفاعی را در دانشگاه های كشور ساری و جاری كنیم.

دانشجو به رشد بخش های مختلف آموزش عالی در سال های پس از انقلاب و همچنین دولت های نهم و دهم اشاره كرد و گفت: جمعیت دانشجویی كشور در سال 90 نسبت به اول انقلاب 20 برابر شده درحالیكه در این مدت، جمعیت كشور رشد دو برابری داشته است.

وی تصریح كرد: تعداد دانشجویان كشور از یك میلیون و 100 هزار نفر در سال 84 با رشد چهاربرابری در سال 90 به چهار میلیون و 100 هزار نفر رسیده است و آمار دانشجویان تحصیلات تكمیلی نیز نسبت به سال 57 بیش از 30 برابر شده است.

وزیرعلوم با بیان اینكه شمار اعضای هیات علمی دانشگاه ها در مقایسه با سال 84 حدود سه برابر شده است، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دكتری را متناسب با افزایش آمار اعضای هیات علمی دانست و گفت: متاسفانه برخی از افراد ادعا می كنند كه توسعه تحصیلات تكمیلی بدون توجه به زیرساخت های لازم صورت می گیرد درصورتیكه مستندات، خلاف این امر را ثابت می كند.

وی درمورد نرخ رشد تولید علم در ایران نیز توضیح داد: در سال 84 حدود پنج هزار و 500 مقاله با نمایه ISI توسط دانشمندان و پژوهشگران ایرانی به ثبت رسید، درصورتی كه این آمار در سال 2011 بیش از 21 هزار مقاله است.

دانشجو یادآور شد: یكی از پایگاه های معتبر علمی بین المللی اخیرا جایگاه علمی ایران در منطقه را اول و یكی از پایگاه های معتبر دیگر، دوم اعلام كرد و یكی از آنها رتبه رشد تولید علم ایران در سطح بین الملل را 17 و پایگاه دیگر رتبه 20 ذكر كرد كه رسیدن به این جایگاه در چشم انداز 1404 پیش بینی شده بود و خوشبختانه زودتر از آن محقق شد.

در نشست مشترك وزرای دفاع و علوم با روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های كشور كه در محل معاونت دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، مدرك دكترای افتخاری 'داریوش رضایی نژاد' و 'مصطفی احمدی روشن' شهدای هسته ای كشور به خانواده آنها اعطا شد.

فراهنگ**1055**1415





:: برچسب‌ها: نور , جغرافیایی برچسب , پاییز ,
:: بازدید از این مطلب : 454
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: